Categorieën bekijken

Afspreken zonder Mahram

7 min Leestijd

Nederlandsالعربية

Vraag:

Er is een broeder die eventueel met mij zou willen trouwen. Nu willen we elkaar ontmoeten om elkaar enigszins beter te leren kennen. Het probleem is alleen dat ik niet vrijuit met hem kan spreken als mijn Mahram erbij zit, omdat ik mij dan schaam. Is het in dit geval toegestaan om met elkaar af te spreken in een openbare ruimte, zonder de aanwezigheid van mijn Mahram

Antwoord:

– Ten eerste:
Je moet weten dat de regels voor een mahram die een vrouw begeleidt tijdens het reizen anders zijn dan voor een persoon die verboden afzondering (khalwa) tussen een man en een vrouw (die geen mahram zijn) voorkomt. Het is namelijk niet vereist dat degene die deze afzondering voorkomt een mahram zijn, zoals verder zal worden uitgelegd, in sha’ Allah.

– Ten tweede:

Wat betekent het woord ‘mahram’?

De term ‘mahram’ wordt gebruikt voor zowel mannen als vrouwen. Een mahram is iemand met wie het huwelijk voor altijd verboden is vanwege bloedverwantschap, borstvoeding of aangetrouwde familie. Voor een vrouw zijn dit bijvoorbeeld haar vader, zoon of broer; voor een man zijn dit zijn moeder, dochter of zus.

– Ten derde:

Wie voorkomt verboden afzondering (khalwa) tussen een man en een vrouw (die geen mahram is)?

Antwoord:
De betekenis van khalwa die in de islam verboden is: dat een vrouw met een man in een plek waarin ze kunnen verwachten dat niemand anders hetzelfde plek zal betreden terwijl zij daar zijn. (Al-Mawsoo‘ah al-Fiqhiyyah, 7/88).
Met andere woorden, verboden afzondering is wanneer een man en een vrouw (die geen mahram zijn) samen op een plek zijn zonder dat er een derde persoon aanwezig is bij wie zij zich zouden kunnen schamen.

De Profeet (vrede zij met hem) zei: “Wanneer een man en een vrouw alleen zijn, zal Satan de derde tussen hen zijn.” Overgeleverd door Ahmad en Al-Tirmizi.

De personen die verboden afzondering tussen een man en een vrouw voorkomen, zijn:
1- De echtgenoot.
2- Een mahram voor de vrouw of een mahram voor de man (zoals eerder gedefinieerd).
3- De aanwezigheid van een kind dat de leeftijd van onderscheidingsvermogen heeft bereikt, voor wie men zich schaamt (om zich op een ongepaste manier te gedragen).
Imaam An-Nawawi (moge Allah hem genadig zijn) zei: Als een man alleen is met een vrouw die geen mahram van hem is, zonder dat er een derde persoon aanwezig is, is dit haraam volgens unanieme consensus van de geleerden. Hetzelfde geldt als er iemand bij hen is voor wie men zich niet zou schamen vanwege zijn zeer jonge leeftijd, zoals een kind van twee of drie jaar en dergelijke, omdat zijn aanwezigheid hetzelfde is als zijn afwezigheid.
Einde citaat uit Sharh an-Nawawi, 9/109.

4- De aanwezigheid van een betrouwbare vrouw of meerdere vrouwen.
Imam an-Nawawi zei ook: “Het is algemeen bekend dat het toegestaan is voor een man om alleen te zijn met een groep vrouwen waar hij geen mahram onder heeft, omdat dit meestal niet tot slechte gevolgen zou leiden, aangezien vrouwen zich schamen tegenover elkaar.” (Al-Majmoo‘ 7/87).

5- De aanwezigheid van een betrouwbare man of meerdere mannen.

We willen erop wijzen dat de aanwezigheid van een vrouw of meerdere vrouwen opheft inderdaad de afzondering, maar het maakt het niet toegestaan voor vrouwen om met een niet-mahram man te reizen. Elke vrouw moet een mahram hebben bij het reizen.

Het is belangrijk om te begrijpen dat het woord ‘mahram’ in één hadith in twee zinnen werd gebruikt. In de eerste zin betekent het dat de verboden afzondering niet plaatsvindt, en daarom zeiden sommige geleerden dat dit ook de ‘mahram van de man’ kan betekenen; omdat het doel van de regel is om afzondering te voorkomen, en dit wordt bereikt door de aanwezigheid van bijvoorbeeld de moeder of zus van de man. In de tweede zin betekent het de mahram van de vrouw die met haar reist. De betreffende hadith is overgeleverd door Bukhari en Muslim van Ibn Abbas, die zei: “Ik hoorde de Profeet (vrede zij met hem) in een khutba waarin hij zei: “Geen man mag alleen zijn met een vrouw zonder dat zij een mahram heeft, en een vrouw mag niet reizen zonder een mahram.

Conclusie:

  • Als een man intentie heeft om met een vrouw te trouwen en ze denken dat ze een goed familie kunnen opbouwen, en hij wil haar buiten het huis ontmoeten, in een openbare ruimte, is dit toegestaan, mits hij zich houdt aan de islamitische etiquette, zoals het vermijden van afzondering en de vrouw haar hoofddoek draagt, niet aanraken, niet op een teder manier spreken (d.w.z. op een verleidelijke manier), en praat alleen over belangrijke dingen.
  • En tot verboden afzondering behoort dat ze alleen samen zijn in één auto.
  • Er moet worden opgemerkt dat deze regel geen gewoonte mag worden of gedurende lange perioden op een wekelijkse of regelmatige onder het voorwendsel van kennismaking, maar slechts voor een tijdelijke periode vóór het huwelijk. 
  • Wij adviseren je het Istikhara gebed uit te voeren vóór belangrijke zaken zoals het huwelijk

En wanneer je dan vastbesloten hebt vertrouw dan op Allah.

En Allah weet het het beste.

 

 

السؤال:

هناك أخ يرغب في الزواج مني. الآن نريد أن نلتقي للتعرف على بعضنا البعض بشكل أفضل.
المشكلة هي أنني لا أستطيع التحدث معه بحرية عندما يكون المحرم موجود لأنني أشعر بالخجل. فهل يجوز في هذه الحالة الاجتماع في مكان عام دون حضور محرم ؟

الجواب:

أولاً:
واعلمي أن أحكام المحرم الذي يرافق المرأة في السفر تختلف عن أحكام من يمنع الخلوة المحرمة بين الرجل والمرأة. بل لا يشترط أن يكون مانع هذه الخلوة محرم، كما سيأتي بيانه إن شاء الله.

ثانيًا:
ما معنى كلمة (محرم)؟
مصطلح “المحرم” يستخدم لكل من الرجال والنساء.

والمحرم: هو من يحرم الزواج به إلى الأبد بسبب النسب أو الرضاعة أو المصاهرة.

بالنسبة للمرأة فكل من والدها أو ابنها أو أخيها محرم لها؛ وبالنسبة للرجل فإن أمه أو ابنته أو أخته كل منهن يعتبر محرم له.

ثالثاً:

من يرفع الخلوة المحرمة بين رجل وامرأة أجنبيين؟

الجواب:
” المراد بالخلوة المنهي عنها : أن تكون المرأة مع الرجل في مكان يأمنان فيه من دخول ثالث “. (الموسوعة الفقهية 7/88).

وقال صلى الله عليه وسلم: (ما خلا رجل بامرأة إلا كان الشيطان ثالثهما). رواه أحمد والترمذي.

والذين يمنعون الخلوة المحرمة بين الرجل والمرأة هم:

1- الزوج.
2- محرم للمرأة أو محرم للرجل (كما سبق).
3- وجود طفل مميز يُستحيى منه.
قال النووي – رحمه الله – : ” وأمَّا إذا خلا الأجنبي بالأجنبية من غير ثالث معهما : فهو حرام باتفاق العلماء ، وكذا لو كان معهما من لا يُستحى منه لصغره كابن سنتين وثلاث ونحو ذلك ؛ فإن وجوده كالعدم ” من ( شرح النووي – 9 / 109 ) .

4- وجود امرأة مأمونة أو أكثر .
وقال الإمام النووي أيضاً: ” والمشهور : جواز خلوة رجل بنسوة لا محرَم له فيهن ؛ لعدم المفسدة غالباً ؛ لأن النساء يستحين من بعضهن بعضاً ” من (المجموع – 7 / 87 ) .

5- وجود رجل مأمون أو أكثر .

وننبه إلى أن قولنا بأن وجود امرأة أو أكثر يرفع الخلوة لا يعني جواز سفر النساء مع ذلك الرجل الأجنبي ، فوجود امرأة أو أكثر يرفع الخلوة بهن ، لكنه ليس مبيحاً لسفرهن معه ، بل لا بدَّ لكل امرأة من محرم لها في السفر .

ولينتبه إلى أن لفظ ” المحرم ” جاء في حديث واحد في جملتين ، كان في الأولى منهما المراد منه نفي الخلوة المحرَّمة ، ولذا قال بعض الفقهاء إنه يدخل بهذا اللفظ ” محرَم الرجل ” ؛ لأن المقصود بالحكم نفي الخلوة ، وهو يحصل بوجود مثل أم الرجل أو أخته ، وكان المراد بلفظ ” المحرَم ” في الجملة الثانية منه ” محرَم المرأة ” الذي يسافر بها ، والحديث المقصود هو ما رواه البخاري ( 1763 ) ومسلم ( 1341 ) عن ابن عباس قال : سمعتُ النبي صلى الله عليه وسلم يخطب يقول ( لاَ يَخْلونَّ رَجُلٌ بِامْرَأةٍ إِلاَّ وَمَعَها ذُو مَحْرَم ، وَلاَ تُسَافِر المَرْأةُ إِلاَّ مَعَ ذِي مَحْرَمٍ ) .

 

الخلاصة:

  • فإذا كان الرجل عازماً على الزواج من المرأة، وغلب على ظنه حصول الموافقة وأراد رؤيتها خارج البيت في مكان عام فلا مانع من ذلك بشرط مراعاة الآداب الشرعية من اجتناب الخلوة والتزام المرأة بالحجاب، وعدم التلامس، وعدم الخضوع بالقول والاقتصار في الكلام على قدر الحاجة.
  • ومن الخلوة المحرمة أن يجتمع الرجل والمرأة معاًَ وحدهما في سيارة واحدة.
  • يجب الانتباه إلى أن هذا الحكم لا يجب أن يصبح عادة أو يتم استعماله لفترات طويلة وبشكل اسبوعي أو منتظم بحجة التعارف، ولكن لفترة مؤقتة قبل الزواج، فإذا عزمت فتوكل على الله.

 

والله أعلم.